Συνέντευξη του Πρώην Δημάρχου Χειμάρα;ς κ. Βασιλείου Μπολάνου σεχετικα με την κατεδάφηση της Ελληνο ορθόδοξης εκκλησίας

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1.Κυριε Μπολάνο πιστεύω πως έχετε παρακολούθηση όλον αυτό των καιρό τους διαπληκτισμούς γύρο από την εκκλησιά του αγ. Αθανασίου. Ποια είναι η αλήθεια σύμφωνα με εσάς ?

Ναι είναι αλήθεια. Έχω παρακολουθήσει σχεδόν όλους τους διαπληκτισμούς. Για μας η αλήθεια έχει ως εξής: ο ιερός ναός του αγίου Αθανασίου κτίστηκε περί το 1400 και θεωρείται από τους πιστούς της περιοχής ανέκαθεν ως ιερός τόπος, ο οποίος υπήρχε σε μορφή εκκλησιαστικού ναού έως το 1967, έτος κατά το οποίο είχε την ίδια τύχη με τους υπόλοιπους θρησκευτικούς ναούς, θύματα του απολυταρχικού καθεστώτος της Αλβανίας. Εν έτει 1992, με την αναστήλωση της Ορθόδοξης Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Αλβανίας (ΟΑΕΑ), οι πιστοί της περιοχής ανέγειραν τον εν λόγω ναό στον ιερό αυτό τόπο, πάνω στα υπάρχοντα θεμέλια, ως φόρο τιμής προς τον άγιο Αθανάσιο και την ορθόδοξη πίστη μας. Βέβαια, σχετικά με την αρχιτεκτονική καταλληλότητα του ναού, επιφυλάσσομαι, λόγω του ότι η ΟΑΕΑ καθοδηγούμενη από τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο, αδυνατούσε να αναστηλώσει μέσα σε 23 χρόνια όλα τα εκκλησιαστικά οικοδομήματα που επλήγησαν επί 35 έτη. Παρόλα αυτά, το έργο του για την ανασυγκρότηση της Εκκλησίας της Αλβανίας είναι άξιο συγχαρητηρίων και χρήζει γενικής αποδοχής. Δυστυχώς, ανά καιρούς βγαίνουν στην επιφάνεια διάφορες προκλητικές τάσεις περί του ζητήματος. Συγκεκριμένα, προ 4 ετών, προτάθηκε η ανέγερση ενός μνημείου για τον Ιούλιο Καίσαρα, η οποία τελικά δεν πραγματοποιήθηκε. Σήμερα, ο κ. Kokedhima και ο κ. Shkreli, στενοί συνεργάτες του κ. Rama, άνοιξαν ένα νέο κύκλο αντιπαραθέσεων, προβάλλοντας το ερώτημα εάν είναι ή δεν είναι ο ανωτέρω, ορθόδοξος ναός. Ανοησίες τέτοιου τύπου έχουν σκοπό τον αποπροσανατολισμό του λαού από τα καθημερινά προβλήματα, τα οποία η κυβέρνηση αδυνατεί να επιλύσει. Αξίζει να σημειωθεί ότι Ορθόδοξη και Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία έχουν λύσει τις διαφορές τους, αρκεί να αναφέρουμε την επίσκεψη του Πάπα Ιωάννη Παύλου Β’, κατά την οποία ζήτησε συγγνώμη από την Ορθόδοξη Εκκλησία, με σκοπό τη συμφιλίωση των δυο αυτών οργανισμών. Πράγμα που σημαίνει πως η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία δεν έχει αφήσει περιθώρια για καλοθελητές συνηγόρους όπως οι προαναφερόμενοι ή ο δραστήριος κ. Mandala κ.ά.

 

2.Ο κ. Kokedhima έχει πει πως το 1992 ο ρωμαιοκαθολικός ιερέας Nilo Catalano έχει εκταφή με σκοπό την ανέγερση ορθόδοξου ναού. Κατά πόσο αληθεύει αυτό ?

Η υπόθεση που θέλει την Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας να έχει πραγματοποιήσει την εκταφή του ρωμαιοκαθολικού ιερέα Nilo Catalano με σκοπό την ανέγερση ορθόδοξου ναού, είναι σενάριο σκηνοθετημένο από τον κ. Kokedhima, ο οποίος απ’ ό,τι φαίνεται αρέσκεται στα σενάρια επιστημονικής φαντασίας! Δεν είναι στη νοοτροπία των ορθόδοξων χριστιανών η εκταφή νεκρών προς ανέγερση ναών. Κάθε άνθρωπος αξίζει σεβασμό ως εικόνα του Θεού στον οποίο πιστεύουμε. Η ιστορία μας διδάσκεται σε 86 χώρες ανά τον κόσμο γεγονός το οποίο δεν μας αφήνει περιθώριο για να δημιουργούμε προβληματικές ιστορίες. Συνοπτικά η εκκλησία του αγ. Αθανασίου προηγείται της παρουσίας των ρωμαιοκαθολικών μισιονάριων στην περιοχή της Χιμάρας, οι οποίοι άρχισαν να εμφανίζονται όχι πριν το 1670 και κατόπιν αιτήσεως των Χιμαριωτών, όταν οι τελευταίοι συνήψαν διάφορες συμμαχίες προκειμένου να αναστείλουν την επέκταση των Οθωμανών στο Ιόνιο. Θα ήθελα στο σημείο αυτό να αναφέρω μια φράση των ίδιων των ρωμαιοκαθολικών μισιονάριων κατά την οριστική αποχώρησή τους από τη Χιμάρα εν έτει 1790: οι άνθρωποι ετούτων των περιοχών νιώθουν περήφανοι για την ορθόδοξη θρησκεία τους, είναι άνθρωποι χαρισματικοί και γεμάτοι αγάπη για τον τόπο τους, τόσο όσο είναι πρόθυμοι να θυσιάσουν κάθε τι πολύτιμο γι’ αυτό.

 

3.Για ποιο λογο υπαρχή τόσο μεγάλη αντίδραση από τους κάτοικους τις περιοχής για ένα κτίσμα το οποίο εκτιμάτε ότι θα μετατραπεί σε μια μεγαλειώδεις εκκλησιά έστω καθολική?

Καθώς προείπαμε ο ναός του αγ. Αθανασίου χτίστηκε από τους ίδιους τους πιστούς ως πράξη περηφάνιας και συναισθηματικής αξίας και είμαι βέβαιος ότι η ΟΑΕΑ θα έχτιζε το ναό εκ νέου, βάσει του παραδοσιακού εκκλησιαστικού τύπου που το χαρακτήριζε παλαιότερα. Κι εδώ τίθεται το ερώτημα: πώς είναι δυνατόν μια κυβέρνηση που έχει να αντιμετωπίσει τόσα ζωτικής σημασίας προβλήματα να ασχολείται με τους ναούς της Εκκλησίας; Πώς είναι δυνατόν σε μια περιοχή με συμπαγή ορθόδοξο πληθυσμό η ίδια η κυβέρνηση να πλήττει ένα θρησκευτικό μνημείο, σε μια εποχή που οι θρησκείες συμβιώνουν αρμονικά, σεβόμενες τις μεταξύ τους θεσμικές ιδιαιτερότητες; Η Αλβανία, ως λαϊκό κράτος, έχει κατοχυρώσει συνταγματικά αλλά και με μια συμφωνία το 1992 τις σχέσεις μεταξύ του κράτους και των θρησκευτικών θεσμών. Στην προκειμένη περίπτωση το ίδιο το κράτος προβαίνει σε αντισυνταγματική πράξη.

4.Τα Τίρανα έχουν χαρακτηρίσει ως παρέμβαση στις εσωτερικές διεργασίες , την αντίδραση τις Ελλάδας, δεν θεωρείτε πως είναι λίγο παρατραβηγμένο?

Είμαι της άποψης ότι μια κυβέρνηση σε μια κοινωνία με πνεύμα αμοιβαίας συνεργασίας και σε μια εποχή κατά την οποία έχουν αρχίσει οι διαδικασίες ένταξης στην οικογένεια της ΕΕ, οφείλει να χειρίζεται τέτοιου είδους καταστάσεις τηρώντας τα ευρωπαϊκά πρότυπα και με περισσότερο δημοκρατικό πνεύμα . Τελευταία, όλοι μας παρακολουθούμε τον γραπτό Τύπο, διαβάζοντας άπειρες αναλύσεις ή δηλώσεις Αλβανών πολιτικών για την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα. Για αυτό πιστεύω δεν μπορεί να θεωρούνται η δήλωσης τις Ελλάδας παρέμβαση στις εσωτερικές διεργασίες τις Αλβανίας.

 

5.Εσεις τη λύση προτείνεται, για αυτή την περίπτωση ?

Τέλος, θέλω να επισημάνω ότι είμαι υπέρ των δημοκρατικών κρατών που λειτουργούν βάσει των νόμων και των θεσμικών διατάξεων. Και εάν οι καθ’ ύλην αρμόδιοι δεν θυμούνται ή αγνοούν τις εν λόγω διατάξεις, ας κάνουν τον κόπο να ενημερωθούν για να δοθεί ένα τέλος σε αυτή τη κωμωδία. Και για να καταλάβουμε την κωμική διάσταση του θέματος, εκτός του ότι δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη νομική διαδικασία για την κατεδάφιση του ναού, από τη πολύ βιασύνη ο επιθεωρητής της Πολεοδομικής Αστυνομίας επικύρωσε την απόφαση χρησιμοποιώντας τη σφραγίδα του Κτηνιατρικού Επιθεωρητή του Δήμου Χιμάρας!